De reis is weer begonnen - Reisverslag uit , van George Tolboom - WaarBenJij.nu De reis is weer begonnen - Reisverslag uit , van George Tolboom - WaarBenJij.nu

De reis is weer begonnen

Door: G. Tolboom

Blijf op de hoogte en volg George

13 November 2017 | ,

Maandag 6 november, kon de reis beginnen naar Ecuador.
We gingen met een omweg naar Schiphol, omdat we dan netto per persoon ? 250 euro op het klm ticket bespaarde.
We zijn met de trein naar Brussel gegaan, daar even de stad bezocht en zijn met de Thalys naar Amsterdam gereden, geslapen bij Schiphol en dinsdag vlogen we om 10.15 uur rechtstreeks (11 uur en 15 min) naar de luchthaven van Quito, de hoofdstad van Ecuador.
Rond de klok van 16 uur (lokale tijd) zette de piloot het vliegtuig rustig aan de grond.
Niet zo veel mensen spreken hier Engels, dus met handen en voeten hebben we de pin automaat gevonden.
Met de airportbus naar Quito daarna nog een stukje met de taxi, en we waren er eindelijk.
Daan (een oud collega) zat ons al op te wachten en verheugde zich al op de 2 blokken oude kaas die ik mee had gebracht.
Ons spullen op de kamer gelegd en toen hebben we een drankje gedaan om de vakantie in te luiden.
Maar zo rond 22.00 begon de vermoeidheid toch toe te slaan.
Maar ondertussen was het in Nederland ook 4 uur in de nacht, dus gek was het niet dat we moe waren.
In Ecuador is het op dit moment 6 uur vroeger.
De volgende ochtend werd ik om 4.30 al wakker , gelukkig nog in slaap gevallen en werd ik om 6.00 uur waker, best vroeg maar dan konden we ook al op tijd op pad.
Na een ontbijtje in het hostel, gingen we op pad richting het oude centrum.
Ik moet zeggen dat ik er iets meer van had verwacht maar leuk om er een middagje te vertoeven.
Eenmaal terug bij het hostel nog lekker even buiten gezeten maar het begon al snel te regenen, we zijn toen nog even naar een markt gegaan waar denk een stuk of 80 kramen waren. Maar als ze er 6 neer hadden gezet was dat ook genoeg want iedereen verkoopt het zelfde.
Donderdag ook al weer vroeg uit de veren en om 9.00 stonden we bij de kabelbaan, die ons van 3 km hoogt naar ruim 4 km hoogte bracht.
Voor $8.50 ben je in 18 min boven
Quito ligt zo'n 2800 km hoog, dus met wat inspanning voel je dat soms wel.
Van 4 km had je een mooi uitzicht over Quito.
Ik had verwacht dat het koud zou zijn maar dat was niet zo.
Je zit op de evenaar dus de zon brand op je hoofd.
We zijn naar beneden gegaan en verder gegaan naar het punt waar de evenaar is.
Er is een soort monument gebouwd, wat op de evenaar zou staan, maar de echte lijn van de evenaar is 140 m verderop. Daar zijn ze pas later achter gekomen met de moderne techniek.
We zijn dus ook naar het echte middelpunt gegaan. Hier werd wat verteld en we konden wat proefjes op de evenaar doen.
En dan denk je altijd van jaja onzin, maar als je zelf testjes doet kom je erachter dat het dus echt waar is.
Voorbeeld: je loopt voet voor voet over de evenaar lijn, je kan niet blijven staan je valt om.
Leuk dat het water uit een wasbak op de evenaar recht naar beneden gaat.
Dus voor $ 4,00 was dat grappig om daar te zijn, en ook leuk een foto op het 'nul' punt.
Vrijdag per bus naar de plaats Tena gereden, een lange rit het is maar 200 km maar vanuit Quito naar het busstation en verder met de bus. Ben je toch zo'n 7,5 uur onderweg.
De bus reed eerst een ronde af en toe zo langzaam dat een wielrenster ons nog inhaalde.
Na het rondje (geen idee waarom) gaf de bus uiteindelijk toch gas.
Wel een erg mooie rit door de bergen waar je watervallen en riviertjes zag.
Zaterdag hebben we een tripje naar de jungle gemaakt, we wandelde dwars doir de jungle met rubbere laarzen, dit was niet overbodig omdat het die avond ervoor de regen met bakken uit de hemel kwam, de straat veranderde in een riviertje.
Maar we hebben eigenlijk nog maar weinig last van regen gehad.
Prima weer elke keer hier.
Maar goed, door de jungle gewandeld, waar bomen staan die zijn zo hoog een breed niet normaal.
Met de boot gingen we elke keer naar een andere plek.
Zo zagen we waar dr cacao vandaan komt waar chocolade van word gemaakt.
Een vrucht die uit de boom kom word open gesneden, er zitten soort pitten in met vruchtvlees en die worden gedroogd.
Dit word gemalen, en opgelost in suikerwater en dan heb je echte pure chocolade.
Dit konden we ook proeven.
We zijn nog bij een opvangcentrum geweest voor dieren die eigenlijk in de jungle thuishoren, denk hier papagaai, schildpad, toekan etc
Vaak worden die als huisdieren gehouden, veel dieren proberen ze in de natuur terug te krijgen dus dat een goed iets.
Pijltjes schieten uit een pijp, het lukte zowaar en ook ons doel geraakt.
Daarna nog wat krokodillen gezien en daarna terug met de boot waar een maaltijd op ons stond te wachten.
Zondagmiddag de plaats Tena verkend waar we in een jungle parkje terecht kwamen.
Er was een mooi pad aangelegd, maar op een gegeven moment hield het pad op en moest je over wat betonden latten lopen.
Ik denk dat het geld op was dus hier is geen pad meer neergelegd.
We zijn de uitkijktoren ingegaan, gelukkig bleef die nog wel staan want ook word dat niet meer onderhouden denk ik.
Vanuit de toren zagen we ineens een famlie apen door de bomen slingeren, het blijft altijd mooi om die beestjes in de vrije natuur te zien.

• 15 November 2017 - 12:30

Michaël:

Ziet er goed uit en al veel meegemaakt! Fijne vakantie nog!