Van fox gletsjer naar Wellington - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van George Tolboom - WaarBenJij.nu Van fox gletsjer naar Wellington - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van George Tolboom - WaarBenJij.nu

Van fox gletsjer naar Wellington

Door: George Tolboom

Blijf op de hoogte en volg George

16 November 2018 | Nieuw Zeeland, Tongariro

10/11 reden we vanuit ons hostel naar de fox gletsjer, maar de toegangsweg was gesloten wat we al verwacht hadden.
Dus reden we door naar de Franz Josef gletsjer, het was weer mooi weer dus prima om er naar toe te wandelen over een nette pad, onderweg liep je langs watervallen en al een mooi uitzicht op de gletsjer.
Onderweg stonden er bordjes met jaartallen erop zodat je kon zie hoe de gletsjer aan het kleiner worden is, en dat gaat in een rap tempo.
Na een uurtje wandelen kwamen we op het eindpunt aan, we konden niet dichterbij dan 750 meter van de gletsjer afkomen.
Het weer zat ons nog steeds mee maar in de verte werd het donkerder, we liepen op ons gemakje terug en toen we net terug waren viel er even een flinke wat regen.
We reden weer verder en het weer klaarde weer op. We waren onderweg naar het plaatsje Reefton.
We maakte hier een stop met een overnachting om vervolgens de dag erop verder te rijden naar het Abel Tasman park.
We hadden geen idee wat we van het plaatsje konden verwachten, het was vroeger een ‘goud stadje’
We kwamen aan hij het guesthouse genaamd the old nurses, we zagen het gebouw en dachten waar zijn we nu toch weer beland, we drukte op de bel en er kwam man op zijn gemakje aangewandeld.
Achteraf was het echt een net ruim guesthouse en alles netjes schoon.
Zondag wandelde we langs de rivier bij Reefton erg mooi daar, daarna liepen we het dorpje in wat niet groot is maar toch zijn charme heeft, er staan daar ook een paar oude mannen die wat vertellen over het goud en diverse stenen werden in onze houden gestopt om te kijken wat erin zat.
We konden in een bak oefenen om goud te zoeken op de ouderwetse manier, gewoon met een bakje waar je met het water het zand moet schoonspoelen.
Maar hoe leuker was het om goud te zoeken in de rivier, bij het lokale info centrum kon je een schepje met gouden huren voor € 3,50.
Daarna door naar de rivier die daar met de auto een paar minuutjes vandaan is.
Ach, het was meer voor de fun. Maar ik vond echt kleine stukjes goud wat ik niet verwacht had, maar van die kleine stukjes zal ik niet rijk worden helaas.
Maar het was toch leuk om te doen en het was een mooie omgeving, dus hebben we lekker in het zonnetje geluncht.
In Reefton zag ik in de lokale krant dat het flink gestookt had qua weer 2 dagen eerder daar met op sommige plekken ruim 400 mm regen per vierkante meter, dat verklaarde dat de weg naar de fox gletsjer dicht was.
In de middag vervolgde we onze weg naar het Abel Tasman park waar we vroeg in de avond aankwamen.
Maandag 12/11 hebben een mooi wandeling gemaakt naar de waterval, je liep door een jungle omgeving echt de moeite waard.
Daarna reden we een stukje terug om nog een andere wandeling te maken, we moesten daarvoor nog over een kiezelpad van zo'n 11 km dus dat ging niet zo snel.
Maar we waren niet de enige die er naar toe reden want er stond nog wat meer auto's
De wandeling zou naar een gat in de berg gaan, daarvoor moest je eerst door een bos over rotsen en na een uur kwamen we aan bij het eindpunt, helaas viel het best tegen.
Je kon niet echt het gat zien en je keek een beetje omhoog naar de rotsen, dus we zijn maar terug gewandeld al hadden we ook geen andere keuze.
Daarna terug over het grindpad waar een auto met aanhanger met 2 watertanks ons tegenmoet kwam, gelukkig moest die een ander weggetje in.
Er werd gevraagd of we wilde helpen, we hadden geen idee voor mee maar we liepen even mee.
De tanks moesten van de aanhager, dus toen het gelukt was zijn we snel verder gegaan.
In de avond hebben we niet veel meer gedaan, en zijn niet zo laat naar bed gegaan
Dinsdag lekker op het strand gezeten want het was weer lekker zonnig weer, in de middag zijn we verder gereden naar de plaats Picton wat vlakbij de haven is zodat we woensdag makkelijk de boot konden pakken om 09.00 uur.
We reden met de auto de boot op en liepen helemaal naar boven waar we vooraan zaten zodat we een mooi uitzicht hadden we zagen zelfs nog een paar dolfijnen voorbij zwemmen
Na ongeveer meerde de boot aan in de haven van Wellington, het was een zeer rustig boottochtje.
We verbleven van woensdag middag tot en met vrijdag ochtend in Wellington.
We gebruikte dit als een mooie break want we hebben al meer dan 2000 km gereden.
Woensdag zijn we een stuk naar boven gelopen wat eigenlijk niet de bedoeling was maar ik zat even verkeerd met de richting, maar goed we waren weer even sportief, we liepen door botanische tuinen die zeer mooi waren aangelegd. Vanaf de top was er een mooi uitzicht over de stad
Met de cablecar waren we snel weer beneden.
Voor de rest was er niet zoveel bijzonders te zien maar lekker even rustig aan gedaan met in de avond de glaasje bier.
Vrijdag zijn we weer een stuk verder gereden naar nationaal park Tongariro waar we al een glimp hebben opgevangen van de bergen met sneeuw en de vulkaan.
Zaterdag gaan we het park verkennen .