Sneeuw in de bergen - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van George Tolboom - WaarBenJij.nu Sneeuw in de bergen - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van George Tolboom - WaarBenJij.nu

Sneeuw in de bergen

Door: George Tolboom

Blijf op de hoogte en volg George

09 November 2018 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

4/11 maakte we een mooie wandeling bij het meer van Wanaka, door het schilderachtige landschap.
Een mooi meer met bergen met besneeuwde toppen een plaatje om te zien.
De dag starten regenachtig maar we besloten toch te gaan, brrrrrr een koude wind erbij, ik starten zelfs met handschoenen aan.
Maar na 10 minuten klaarde het helemaal op de zon kwam er door en de lucht werd weer blauw. De handschoenen konden dus weer gelijk uit, uit de wind was het gewoon warm.
De waterval hebben we niet gezien die konden we zo snel niet vinden en na een mooi uitzicht punt draaide we om terug naar ons verblijf.
In de avond hebben we ons nog getrakteerd op een lekker pint in de lokale pub.
De volgende dag reden we verder naar het plaatsje Te Anau , dat een beetje een uitvalbasis is om naar de milfort sound te gaan, waar we de volgende dag een boottochtje van 2 uur zouden gaan doen.
In Te Anau was mijn vader jarig, hij zat zo in de vakantie stemming dat hij gewoon niet gaten had dat hij jarig was op die dag, op vakantie vergeet je vaak de dagen en de datum maar dat is heerlijk.
We zongen een liedje en aten een stukje gebak buiten op het balkon met uitzicht op het meer.
In de avond hebben we een lekker steak gegeten in een leuk restaurantje om er volgens een beetje op tijd naar bed te gaan, we moesten de volgende dag al om 5.00 uur ons bed uit om de boot te halen die om 21.00 uur vertrok in de Milfort sound.
De rit er naar toe was erg mooi, zeker toen de zon op kwam en de lucht mooi kleurden de bergtoppen rood werden.
Het was ongeveer 2,5 uur rijden naar de Milfort sound.
Het is een baai met fjorden en watervallen, omdat het droog was waren er helaas niet super veel watervallen , maar we zagen nog pinguïns en zeeleeuwen, we dronken nog een bakkie koffie op de boot en meer de naar 2 uur weer aan in de haven.
Terug bij de parkeerplaats kregen we gezelschap van een papagaai , de Kea
De Kea is een slimme papagaai maar ook erg brutaal hij pikt van de auto’s het rubber eraf, is bepaald niet bang van de mens, dus jaagde we hem nog even weg want zijn snavel is best groot.
De kiwi (vogel), het icoon van New Zeeland hadden we eerder de dag voor de 1e keer gespot deze vogel word met uitsterven bedreigd.
We reden daarna weer terug over dezelfde weg naar de plaats Queenstown, dat is het nadeel hier er zijn niet zoveel wegen dus vaak moet je helemaal omrijden. Maar met de mooie omgeving is dat niet zo heel erg.
Queenstown is een grotere plaats redelijk toeristisch, we heb een wandeling gemaakt bij het meer, want er zijn hier veel meren.
De volgende dag waren de weersvoorspellingen niet best het heeft dan ook de hele dag geregend, dus dat werd een dagje binnen zitten.
Maar omdat we al een tijdje on tour zijn vond ik dat niet zo erg , lekker een dagje niks doen is ook wel eens fijn het is tenslotte vakantie.
Vandaag vrijdag 9/11 reden we van Queenstown naar de fox gletsjer maar waarschijnlijk is de pad naar de gletsjer gesloten doordat het afgelopen dagen erg slecht weer was bij de gletsjer.
Maar er is nog een andere gletsjer die waarschijnlijk wel open is, zaterdag voorspellen weer beter weer dus dat komt voor ons goed uit, we hebben tenslotte ook al prima weer gehad de afgelopen tijd.
Onderweg reden we op een berg die 1076 meter was daar lag sneeuw dus hebben we nog even een sneeuwbal gegooid, zo zie je dat de weersomstandigheden steeds anders zijn.
Rond de klok van 16.00 uur kwamen we aan in ons verblijf bij de fox gletsjer, het lijkt een beetje een studentenhuis, maar voor 1 dagje is het goed te doen.
Zaterdag gaan we eerst kijken of de fox gletsjer te bereiken is en anders rijden we door naar de Franz Josefgletsjer die hier 26 km verderop is.
Daarna rijden we door naar het plaatsje Reefton, een van vroeger uit goudzoek stadje, dit word een tussenstop om naar het Abeltasman park te gaan.